Perhatian Orang Boroi - Anda akan mudah lupa.. tambahlah kalau anda melayu

Saturday, October 12, 2013

Orang boroi (berperut buncit) seperti gambar sebelah ni 
atau lebih kurang dikatakan mempunyai risiko untuk hilang ingatan atau nyanyuk apabila tua nanti ialah sebanyak 3 kali ganda daripada orang yang kurus (kurus kering tidak ada dalam perbandingan).


Menurut kajian di Chicago, orang yang mempunyai perut buncit @ boroi mempunyai kadar protein yang rendah kerana kejituan dan kebanyakkan lemak pada perutnya. Ini juga menunjukkan keefisien hati dalam memproses lemak.

Unsur PPARalpha yang mengawal perkara berkaitan lemak dan prosesnya akan berkurangan apabila seseorang itu punya berat berlebihan. Dan unsur ini yang turut berada di otak (hippocampus @ pusat otak) dan mengawal deria ingatan dan keupayaan belajar juga turut terjejas kerana perut yang boroi.

Penemuan itu terhasil dari kajian bersama  Institut Kesihatan Kebangsaan Amerika dan Universiti Medical Center dalam mencari penyelesaian kepada kelemahan keupayaan belajar dan daya ingatan yang susut.

Sumber: BH, Sabtu, Terbitan 12 Oktober 2013 - Bahagian Dunia, muka surat 46.

Pada pendapat Cikgu, terompah kayu tidak mampu membantu dari segi nyanyuk tetapi mampu dijadikan alat sebatan kepada yang suka tidur lepas makan dan pada yang suka membela perutnya sehingga boroi (kepada boroi original, ia tidak termaktub).

Apa pun... Melayu memang ramai yang boroi (tidak termasuk cikgu sendiri sebab cikgu boroi original.. keh keh keh).. dan kerana melayu juga mudah lupa kata Tun M... maka, pada pendapat cikgu, memang benarlah kajian ini. hmmm...

0 comments:

Post a Comment