Filem Melayu - Banyak keburukan dari kebaikan

Monday, October 28, 2013

Akan melentinglah produser filem lepas ni dan juga artis-artis malaysia. Juga akan ber'twitter'lah juga seniman dan seniwati untuk menegakkan apa yang mereka rasa benar. Namun, sebagai seorang ketua keluarga yang ingin melihat anaknya melihat filem yang bersesuaian, Prof rasa terpanggil untuk berkata-kata sedikit.

Semalam, Prof dan keluarga menonton filem KL Zombie melalui layar percuma youtube. (nanti ada orang cakap... itu macam cetak rompak je prof... lepas tu saya cakap.. lepas tengok, sebahagian je, prof rasa lebih baik tengok cetak rompak dari pergi bayar tiket mahal tapi cerita mengarut yang rosak akidah je.. lagipun, lepas tengok separuh, prof tutup sebab rasa membazir waktu je tengok cerita tidak berkualiti ini). Bukan cetak rompak yang prof nak kata sebab prof sendiri tak suka cetak rompak ni. Kalau tengok jalan cerita dan cara cerita dialun menarik macam Man Of Steel atau The Avengers atau tengok telatah 'minion', memang sanggup belanja keluarga tengok di pawagam.

Berbalik pada isu asal, sekarang ini, tengok banyak betul filem melayu yang sama ada berunsur seram atau beretika samseng... Tidak cukup dengan KL Gangster, ditambah pula dengan Longkai dan berbagai. Semuanya menunjukkan begitu banyak sekali aksi samseng dengan nilai tambah kebaikan yang hanya ada dipenghujung cerita yang tidak sampai 15 minit dari durasi filem yang mencecah 120 minit. Bayangkan, kanak-kanak di sajikan dengan aksi samseng selama lebih satu jam dengan nilai baik yang sedikit, yang mana satu akan jadi ikutan? Maka, kedengaranlah suara budak-budak yang mengulang ayat-ayat tidak ada moral seperti "Lu langsi lu mati', 'lu ingat lu confirm masuk syurga', 'aku bunuh kau', 'kau *^&&^%^$^%', dan sebagainya.

Dan kini, setelah menonton filem hampas KL Zombie, prof terus terpanggil untuk paparkan satu adegan yang pada akal fikiran prof yang masih kurang ilmu ini, menunjukkan betapa rosak akhlak dan akidah mereka ini. Walaupun itu hanya lakonan, tetapi dilakonkan dalam realiti seperti ini, bagi prof, boleh membawa kepada syirik... dan patut ditampar dengan selipar jepun je untuk bagi kesedaran.
Apa kata Ulama? Adakah ini boleh andai dalam Filem? hmm... (Scene dalam KL Zombie)


Akhir kata, pesan prof yang tidak berilmu dari segi perfileman ini, amatlah berharap agar produser filem di Malaysia, terutamanya yang beragama ISLAM agar lebih berhati-hati dalam membuat filem.

p/s: Lebih baik buat cerita pasal tentera jepun yang serang malaysia dulu dari buat cerita gangster yang buat gangster rasa riak dan bebudak nak jadi gangster...

0 comments:

Post a Comment