4 May 2020 - Kemenangan atau permulaan pada kegagalan?

Friday, June 21, 2024

Ramai menarik nafas lega apabila Perdana Menteri mengumumkan bahawa kebanyakkan sektor-sektor ekonomi akan mula dibuka dan dibenarkan beroperasi (teks ucapan perdana menteri). Sejurus dari itu MKN, melalui aplikasi telegram rasminya di https://t.me/MKNRasmi telah mengeluarkan garis panduan oleh beberapa kementerian terbabit akan SOP (Piawaian Prosedur Operasi). Antaranya dari MITI, KPDNHEP, KBS, dan MEDAC.

Majikan seharusnya gembira kerana dapat memulakan kembali aktiviti ekonomi tertangguh selama ini. Bagi mereka yang selama ini perlu mencari nafkah, dengan PKP-B ini, maka perjalanan untuk mencari rezeki boleh dilakukan mengikut terma dan syarat seperti yang dimaklumkan melalui MKN.

Namun, ramai juga yang meminta agar kerajaan mengkaji semula kebenaran ini. Ini kerana jumlah positif masih ada dengan yang terkini (dicatatkan semalam ialah sebanyak 69 kes  seperti diterbitkan di telegram MKN - https://t.me/MKNRasmi/2117). Dengan jumlah yang masih belum surut ini, ramai melahirkan kerisauan akan adanya gelombang kedua yang mungkin tidak terkawal seperti mana pernah berlaku di beberapa negara serta ketika berlakunya pandemik yang sebelumnya seperti 'spanish-flu'. Apabila berlakunya gelombang kedua ketika jumlah pesakit masih belum surut, ia akan menyebabkan tsunami yang mungkin tidak mampu kita kawal seperti mana dalam lipatan sejarah sebelum ini.

Walau bagaimana pun, saya yakin bahawa kerajaan telah berbincang dan ada perancangan teliti dalam memastikan tidak akan berlakunya gelombang kedua ini.

0 comments:

Post a Comment